Pomaže, delimično automatizovano, visoko automatizovano, potpuno automatizovano, autonomno: Ovi pojmovi opisuju pet nivoa ili stepeni na putu ka autonomnim vozilima.
Prvi nivo: Asistirana vožnja
Već danas je asistirana vožnja stvarnost u mnogim automobilima. Tako tempomat održava izabranu brzinu, automatski tempomat za održavanje razmaka (ACC, adaptivni tempomat za održavanje razmaka) koči ili ubrzava automobil u skladu sa udaljenošću od vozila ili kamiona ispred. Na taj način se obezbeđuje da se ne smanjuje sigurnosno rastojanje. Među sve češće ugrađenim pomoćnicima ubraja se i automatski asistent za održavanje trake (LKAS, sistem za asistenciju pri održavanju trake).
Drugi nivo: Delimično automatizovana vožnja
Tokom delimično automatizovane vožnje, automobil može privremeno obavljati određene zadatke samostalno - potpuno bez ljudskog uplitanja. Na primer, automobil nivoa 2 je sposoban da istovremeno održava traku, koči i ubrzava na autoputu.
Za to se kombinuju različiti pojedinačni sistemi automobilskih proizvođača - u ovom slučaju automatski tempomat za održavanje razmaka, sistem za automatsko kočenje u slučaju opasnosti i asistent za održavanje trake. Takođe, sistem za asistiranje pri preticanju je funkcija nivoa 2. Takođe, automatsko parkiranje, gde vozač više ne mora da drži volan, je deo ovih sposobnosti. Ove sposobnosti imaju na primer Teslin autopilot i Distrionic+, asistent za upravljanje u Mercedes S klasi.
Za razliku od asistirane vožnje nivoa 1, vozač vozila nivoa 2 može kratko skinuti ruke sa volana dok je automobil u delimično automatizovanom režimu vožnje. Međutim, mora neprestano nadgledati sisteme asistencije i ispravljati eventualne greške. On bi bio odgovoran za nesreću - čak i ako automobil nije prijavio nikakve greške.
Treći nivo: Visokoautomatizovana vožnja
Visoko automatizovani automobili (Nivo 3) mogu samostalno obavljati određene vozačke zadatke bez ljudskog uplitanja, ali samo tokom ograničenog vremenskog perioda i pod odgovarajućim uslovima koje je odredio proizvođač. Mogu obavljati preticanje, kočenje, ubrzavanje - u zavisnosti od situacije u saobraćaju.
Prvo će se vozila nivoa 3 najverovatnije kretati na autoputevima: tamo nema suprotnog saobraćaja, putne oznake su obično u redu, putevi su kontinuirano kartirani kao digitalne mape. Kada vozač stavi svoje vozilo u visoko automatizovani mod, može skrenuti pažnju sa puta. To znači da na primer može čitati novine ili se posvetiti deci na zadnjem sedištu. Međutim, ako sistem primeti problem i upozori vozača signalom, vozač odmah mora preuzeti kontrolu nad upravljačem.
Četvrti nivo: Potpuno automatizovana vožnja
U razvojnim sektorima velikih automobilskih kompanija, ali i kod Apple-a, Google-a ili Uber-a, inženjeri i informatičari rade pod visokim pritiskom na potpunu automatizaciju automobila, odnosno na nivo 4 ka autonomnoj vožnji. Na ovom nivou, tehnički sistemi samostalno obavljaju sve vozačke zadatke, automobil može preći i duže udaljenosti bez intervencije.
Automobil bi tako mogao ući na autoput, uključiti se u saobraćaj čak i pri visokoj brzini, pratiti traku, koristiti pokazivače pravca, obavljati preticanja, po potrebi kočiti, ubrzavati i na kraju napustiti autoput.
Na kraju takve potpuno automatizovane vožnje, putnici mogu ponovo preuzeti kontrolu nad volanom. Međutim, ako nisu u stanju to da urade ili to ne žele, automobil mora postići siguran režim i na primer pronaći parking.
Peti nivo: Autonomna vožnja
Sa petim i poslednjim nivoom autonomna vožnja je dovršena. Automobil je sada u potpunosti vođen od strane sistema i samostalno obavlja sve neophodne zadatke. Čak i kompleksne situacije - poput prelaska raskrsnice, prolaska kroz kružni tok ili pravilnog ponašanja na pešačkom prelazu - autonomno vozilo može savladati. Više nema vozača, već samo putnika.