Većina nas napušta kuću noseći tri stvari: ključeve, novčanik i pametni telefon. Ali za odlazak u trgovinu, ovaj trio je dodatno pojednostavljen razvojem digitalnih plaćanja, te za kupovinu danas su vam potrebni samo ključevi i pametni telefon. Kako, prema nekim istraživanjima, četvrtinu budnog vremena provodimo na telefonima[1], nije iznenađenje da upotreba mobilnih telefona u cilju plaćanja, postaje sve popularnija u celom svetu.

Možda izgleda futuristički, ali sada lako možete videti kako vam svakodnevne aktivnosti postaju malo jednostavnije obavljanjem sigurnih, brzih, beskontaktnih plaćanja pametnim telefonom. Stoga, evo pet razloga zašto da novčanike ostavite kod kuće i razmotrite plaćanje mobilnim telefonima.

  1. Plaćanje bez dodira

Kako je pandemija koronavirusa promenila potrošačke navike širom sveta, jedan od razloga zašto da razmislite o plaćanju pametnim telefonom, jeste smanjenje fizičkog kontakta. Naime, plaćanje mobilnim telefonom vam omogućava da izbegnete dodirivanje bilo čega, osim svog telefona, jer ne morate tipkati PIN na POS terminalu, već je dovoljno samo prisloniti mobilni čitaču.

Iz tog razloga je tokom pandemije značajan broj građana u Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji i Albaniji probao mobilno plaćanje. Prema podacima regionalnog istraživanja, koje je kompanija Visa sprovela početkom ove godine, u proseku od oko 25 odsto ispitanika počelo je da koristi mobilne telefone za plaćanje tokom pandemije.

  1. Mobilni novčanici su brži

Mobilni novčanici su brži način plaćanja. Nećete trošiti vreme na traženje gotovine po novčaniku. Mobilni telefoni omogućiće brzinu koju poznajemo iz razmene tekstualnih poruka. Da biste koristili uslugu mobilnog plaćanja, potrebno je da proverite sa svojom bankom da li podržava neki od digitalnih novčanika, a potom da u digitalni novčanik svog telefona dodate željenu karticu, ukucavanjem podataka ili fotografisanjem kartice.

Jednom kada postavite mobilni novčanik na svom pametnom uređaju, spremni ste za plaćanje. Kompanija Visa u saradnji sa bankama već godinama pruža uslugu mobilnog plaćanja na Android uređajima u Srbiji, a od prethodne godine je omogućena i korisnicima iPhone pametnih uređaja.

  1. Pogodno i jednostavno

Još jedna prednost mobilnog plaćanja je da sve što vam je potrebno imate na telefonu – čak ni novčanik ne treba da imate kod sebe. Ovo može biti korisno ako hoćete da svratite do neke radnje ili ako samo želite da torbu ili novčanik ostavite kod kuće.

Takođe, mobilni novčanik za razliku od stvarnog, fizičkog novčanika, nema ograničenja u pogledu broja kartica koje može „poneti“.

  1. Bezbedno je

Mobilno plaćanje ne samo da je lakše, već što je najvažnije – sigurnije je od plaćanja gotovinom. Naime, kreditne kartice su šifrovane i „skrivene“ iza zaključanog ekrana telefona. Kada registrujete svoju karticu za plaćanja na mobilnom telefonu, vaši osetljivi podaci se zamenjuju virtuelnim brojem računa, sigurno uskladištenim „u oblaku“.

Lični podaci kao i podaci o transakciji ne prosleđuju se drugim licima, čak ni telekomunikacioni provajder ne zna podatke o vašoj kartici. Sigurnosna tehnologija tokenizacije, koju koristi Visa, zamenjuje poverljive informacije poput 16-cifrenog broja računa, jedinstvenim digitalnim identifikatorom koji se naziva token. Kada bi neko presreo token, on ne bi mogao da se iskoristi na drugom mestu, servisu ili uređaju, jer predstavlja jedinstveni niz cifara koji nastaje pri svakoj transakciji.

Dodatno, PIN broj na mnogim uređajima kao i biometrija – poput vašeg Face ID-a ili Touch ID-a – pruža dodatni nivo sigurnosti mobilnim plaćanjima. U slučaju da dođe do krađe telefona, biometrijski podaci su neodvojivi od korisnika. To znači da niko osim vas, ne može autorizovati transakciju.

  1. Možete plaćati gotovo svuda

Nije važno da li ste ispred trgovca u marketu, restoranu ili naručujete hranu od kuće, plaćanje mobilnim telefonima danas je moguće na sve više mesta.

Ukoliko niste sigurni da li trgovac podržava plaćanje mobilnim uređajem, potražite na terminalu simbol za beskontaktna plaćanja, koji se pojavljuje kao bočni Wi-Fi logo, ponekad sa rukom koja drži karticu pored njega.

Jednom kada počnete da tražite ovaj logo, videćete ga gotovo svuda. Zato, prilikom sledeće kupovine, bez obzira da li pokušavate da izbegnete dodirivanje POS terminala ili jednostavno ne želite više da nosite gotovinu sa sobom, isprobajte plaćanje vašim pametnim telefonom. Novčanici će vam možda postati prošlost.

[1] Podaci iz izveštaja Digital 2021: Global Overview Report

https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report