Prema izveštaju IT firme SITA, više od 3 milijarde putnika letelo je u 2022. godini, a svi ti letovi polaze i stižu na aerodrome. Za svakoga ko je ušao u avion, iskustvo na aerodromu će biti previše poznato. Nakon čekanja u dugim redovima na prijavi i bezbednosnoj kontroli, stižete na vazdušnu stranu sa ograničenim opcijama hrane i dosadom na čekanju na gateu.
S obzirom na količinu vremena koje putnici provode na aerodromima, iznenađujuće je koliko su mnogi od njih zaboravna mesta koja postoje kao glorifikovane čekaonice. Oni služe kao neka vrsta limba, poput Danteovog prvog kruga pakla, gde se vreme čini da se vuče zauvek bez prekida. I ipak, za sve te neopisive centre za avionske letove, postoje aerodromi na ovoj planeti koji mogu inspirisati, oduševiti i očarati, gde provođenje vremena nije slično čistilištu, već zapravo uzbudljivo iskustvo. Ako se zadržite na jednom od aerodroma navedenih u nastavku, možda ćete prihvatiti da putovanje može biti jednako vredno kao i odredište.
Schiphol Amsterdam Airport
Vožnja bicikla je verovatno najbolji način da se kruži Amsterdamom, a ovu ideju možete primetiti i na amsterdamskom aerodromu. Aerodrom Šiphol ima Aerodromski park, gde putnici mogu skočiti na bicikl kako bi se rekreirali, čak i napunili svoj telefon ili tablet u procesu. Park oblast je naseljen živim drvećem, pružajući putnicima zeleni prostor za opuštanje, bilo da su sedeći na stolici, ležeći na ležaljci ili obavijeni vrećom za sedenje.
Za decu koja treba da isprazne svoje baterije pre ukrcavanja na let - i za roditelje koji očajnički žele da to postignu - igralište ima penjalnu strukturu koja rekreira konture i linije aviona. Pametno, igralište se nalazi pored prostora za obedovanje, dajući odraslima priliku da zagrize nešto dok deca zgrabe krilo, rep ili se zakače za kokpit. Za malo književnog života, aerodromska biblioteka nudi knjige holandskih autora dostupne na oko 40 različitih jezika, kao i snimke holandske muzike, pružajući putnicima lokalnu kulturu i čvrst osećaj mesta. Kako biste bolje razumeli razvoj avijacije, izložba "Future Case" istražuje evoluciju Šiphol-a i avioindustrije. Interaktivna izložba čak omogućava putnicima da pokušaju da stvore svoj vlastiti održivi aerodrom budućnosti.
Heydar Aliyev International Airport
Glavni grad Azerbejdžana je vrtoglava mešavina starogradske i moderne arhitekture. U Bakuu, posetioci će pronaći staru ograđenu gradsku jezgru, koja prikazuje vekove različitih kulturnih uticaja. A opet, Baku, koji je UNESCO-ova svetska baština, takođe je dom predivnih savremenih građevina, čime čvrsto stavlja Baku na čelo avangardnih tehnika i izraza. Na primer, Baku se ponosi Heydar Alijev centrom. Dizajniran od strane pokojne arhitekte Zahe Hadid, muzejski i izložbeni prostor ima krivine i prelive koji gotovo izazivaju nevericu svojom izvedbom.
Gradski aerodrom, Međunarodni aerodrom Heydar Alijev, takođe je usmeren prema budućnosti, ali je iznenađujuće gostoljubiv. Drvo i kamen daju prostorijama prijatan ambijent, dok pametno postavljeni mozaici čine da podovi izgledaju gotovo trodimenzionalno. Po javnim prostorima rasute su drveće, a velike prozorske površine omogućavaju prirodnom svetlu da ulazi u aerodromske hale. Najprivlačnija karakteristika možda su kokoni, koji su gigantske drvene strukture, gotovo oblika suza, koje se lako mogu zamisliti kao skulpture. Ali, zapravo, oni služe praktičnoj svrsi. Unutar ovih velikih formacija, putnici će pronaći kioske koji prodaju robe, kafiće i druge pogodnosti, čineći ih čudesnim spojem forme i funkcije.
Beijing Capital International Airport
Pečat Zaha Hadid takođe je vidljiv na Međunarodnom aerodromu Peking Daxing, jednom od dva međunarodna čvorišta koja služe kineskoj prestonici. Izgrađen između 2014. i 2019. godine, ovaj aerodrom je izvanredno izveden, remek-delo umetničkog dizajna i racionalnog, efikasnog planiranja. Centralni čvor se širi u šest krakova, oponašajući uobičajene kineske motive koji postavljaju dvorište u srce svih dešavanja. Ova forma podseća na morsku zvezdu, pa neki nazivaju Daxing aerodrom aerodromom morske zvezde. Beli centralni deo zaista je pulsirajuće srce preduzeća, gde se odvijaju svi procesi i postupci, putnici se upućuju ako treba da presedaju na druge letove, i mesto gde putnici razmenjuju poglede, razgovore i iskustva.
Tavanica u centru je prelepo fluidna, zakrivljena i uzdiže se, ponekad izgledajući kao donja strana talasa ili glava pečurke. Centar takođe obiluje prirodnom svetlošću - čineći ga automatskom tačkom fokusa - dok drugi svetlosni prozori širom terminala doprinose slepljujućem sjaju sveprisutnog belog. Spoljni vrtovi dodaju senku i teksturu terminalima, i za neke, dobrodošlu boju aerodromskom iskustvu. Pametno uređen aerodrom takođe obezbeđuje da se avioni nikada ne parkiraju daleko od srca terminala, omogućavajući putnicima da stignu do svojih gejtova bez potrebe za šatl vozovima.
Hamad International Airport
Glavni grad Katara nije uvek bio globalno središte za vazdušni saobraćaj, ali sve se promenilo 2014. godine otvaranjem Međunarodnog aerodroma Hamad u Dohi. Od tada, kompanija Qatar Airways, koja ima svoje sedište ovde, uložila je velika sredstva u marketing. Na primer, Katar sponzoriše elitne evropske fudbalske timove i FIFA Svetsko prvenstvo, koje je Doha nedavno domaćin 2022. godine, privukavši mnogo pažnje i poslova na ovu bliskoistočnu naciju. Aerodrom je svakako veoma prometan i može da primi do 30 miliona putnika godišnje, ali je takođe prijatan za oko, sa savremenom arhitekturom i pametnim detaljima koji pomažu putnicima da lakše provedu vreme.
Deca, koja su tradicionalno bila zapostavljena na aerodromima, imaju priliku da se igraju na igralištu, gde čudne bronzane strukture, oblikovane kao likovi iz crtanih filmova, služe kao tobogani i mesta za penjanje. U centralnom delu aerodroma, poznatom kao Duty-Free Plaza South, veliki plišani meda možda ne izgleda tako živahno kao što je izgledao kada je aerodrom prvi put otvoren, ali i dalje je izvor čuda za decu koja ga vide (i neizbežno žele da ga odnesu kući). Posetioci će takođe pronaći mnogo računara spremnih za internet ako žele da surfuju internetom, ležaljke gde mogu da odmore između letova, i mnogo prodavnica za dozu šoping terapije.
Helsinki Airport
Skandinavske zemlje često se prepoznaju po svojim kul, elegantnim i funkcionalnim dizajnima, i Finska nije izuzetak. Novo zgrada za dolaske i odlaske na aerodromu Helsinki dodatno potvrđuje tu zavidnu osobinu, sa oblicima koji kombinuju oštre, oštre uglove i meke, senzualne krivine reljefe. Drvo se koristi obilato i čini osnovni materijal u plafonu, dodajući dobrodošao organski element celokupnom prostoru. Paneli od smreke povezuju se u tečne sekcije, čineći plafon gotovo sličnim strujama vazduha koje preleću kroz terminal, odgovarajuća slika za aerodrom. Ne samo da je dizajn ovde fantastičan, aerodrom je takođe ekološki neutralan.
Iza scene, čelik podržava veći deo konstrukcije, održavajući prostor za odlaske slobodnim od nepotrebnih stubova i omogućavajući ogroman baldahin na ulazu u zgradu. Veliki krovni prozori i prostrani stakleni prozori na prednjoj strani takođe unose obilje prirodne svetlosti u terminal. Za putnike koji slete ovde, jedna od prvih stvari koje će videti je vrt sa drvećem, kamenjem i žbunjem - dobrodošao prizor nakon vremena provedenog u vazduhu.
Madrid–Barajas Airport
Glavni grad Španije je dobro upućen u umetnička dela, sa jednim od najboljih muzeja na svetu - Pradom - smeštenim u Madridu, iako možete doživeti umetnost Madrida jednostavno šetajući njegovim ulicama. Arhitektura aerodroma u gradu sama po sebi predstavlja veličanstveno umetničko delo. Terminal 4, koji je završen 2005. godine, zadivljujući je svojom formom i postignućem inženjeringa, ostvarenim zahvaljujući firmama Estudio Lamela & Rogers Stirk Harbour + Partners. Talasasti krov je vidljiv spolja, ali jednom unutra putnik će ceniti hrabrost oblika - to je naborani, krivudavi sloj od bambusa koji gotovo izgleda kao krila ptice u letu.
Sa trusama koje pružaju podršku, terminal deluje izuzetno prostrano, a prostori u krovu omogućavaju da prirodna svetlost struji unutra, dodatno ističući osećaj prirode koja ulazi u unutrašnji prostor. Dok krov stvara oslobađajući prostor, terminal je takođe ukorenjen upotrebom Mistral mermera na podu, što je lep, svetlucajući, ali i pametno funkcionalan element koji predivno zaokružuje celokupni projekat.
Munich International Airport
Nemački govornici koji se nađu sa vremenom za ubijanje na Minhenskom internacionalnom aerodromu imaju pravo na uživanje. Svaki dan, na određenoj prodavnici na aerodromu, grupa se okuplja pre nego što krenu na obilazak aerodroma. Tokom putovanja koje traje 50 minuta, vođeni vodičem koji daje komentare na nemačkom jeziku, posetioci mogu da se približe avionima, saznaju šta je potrebno za glatko rukovanje sa prtljagom i saznaju o drugim aspektima procesa na aerodromu koji ne padaju na pamet većini putnika. Iako tura nije besplatna i zahteva unapred rezervaciju, košta samo 12 evra (oko 13 dolara), i pruža fascinantan uvid u stvarni svakodnevni rad aerodroma u realnom vremenu.
Deo parka za posetioce sadrži brdo sa pogledom iz ptičje perspektive na polaske i dolaske aviona, uključujući i gigantske Airbus A380 koji lete sa aerodroma. Igraonica u parku rekreira različite delove sveta, od azijskih pagoda do gustih džungli u Južnoj Americi; čak ima tobogan i mini-golf teren. Posmatrači aviona i uzbuđena deca takođe mogu uživati u pogledima na piste sa vidikovca koji se nalazi nekoliko spratova iznad šaltera za prijavu u Terminalu 2. Za sve one koji trebaju da se oslobode dosadnih bolova i tegoba, aerodrom čak ima licenciranog fizioterapeuta, koji može da se pobrine da putnici budu u dobroj formi pre nego što polete.
LaGuardia Airport
Aerodromi u Velikoj Jabuci su zbunjujuća grupa. JFK se nalazi uz predivan zaliv koji privlači migratorne ptice, Newark je zapravo u Nju Džerziju, a LaGuardia uglavnom služi domaćim putnicima. Nakon nedavnih renoviranja, LaGuardia sada pokazuje svoj potencijal. Dok mali, zastareli Terminal A i dalje izgleda i oseća se kao napuštena železnička stanica, LaGuardia će uskoro imati dva nova, sjajna terminala. Završetak Terminala B, koji je prvi put otvoren pod novim imenom 2020. godine, bio je prvi korak u ogromnoj obnovi aerodroma vrednoj 8 milijardi dolara. Dizajn terminala je svetao i elegantan, karakterišu ga zaobljeni, organski oblici i puno prirodne svetlosti, što je dobrodošao odlazak od mračnog, sterilnog bivšeg Centralnog terminalnog zdanja.
Novi kiosci za samoobsluživanje omogućavaju putnicima da pojednostave proces odlaska, a više kontrolnih traka omogućilo je bržu obradu putnika. Restorani odražavaju lokalne brendove, stoga se pojavljuju Junior's Cheesecake i Eli's Essentials, dok velike umetničke instalacije zadovoljavaju intelektualni ukus. Terminal C, koji će biti završen 2024. godine (i služi kao jedan od ključnih centara Delta kompanije), će imati obiman umetnički program u saradnji sa Queens muzejem i ogromnim prozorima sa spoljne strane kako bi obezbedio obilje prirodne svetlosti.
Singapore Changi Airport
Kada je Dragulj debitovao na Singapurskom aerodromu Changi 2019. godine, pomakao je granice mogućeg na aerodromu i privukao pažnju medija širom sveta. Od svog prvog otvaranja za javnost, staklena kugla je postala prava destinacija za putnike i lokalce. Dizajniran od strane globalno poštovanog arhitektonskog biroa Safdie Architects, Dragulj se nalazi pored terminala 1, 2 i 3 aerodroma (spaja se sa Terminalom 1), i posetioci aerodroma ne moraju biti putnici da bi ga videli. Teško je opisati Dragulj na način koji mu pravda, ali putnici će pronaći najviši unutrašnji vodopad na svetu, koji pada sa oculus-a visoko iznad, i protiče otprilike 10.000 galona vode u minuti.
Vodopad je centralni deo višeslojnog vrta, vrste doline u šumi, koji izgleda kao da je izvučen sa stranica fantastičnog romana. Dok istražujete, možete zamisliti ptice koje cvrkuću i leptire koji lepršaju. Večernji posetioci takođe mogu posmatrati zvučni i svetlosni spektakl kod vodopada, koji se tehnički naziva Kišni Vortex, a zatim se povući u jedan od mnogobrojnih restorana ili prodavnica koje okružuju bašte. Gornji nivo Dragulja je prepun rekreativnih opcija, od mreže za šetanje iznad trgovinskih centara do lavirinta od žbunja. Osim Dragulja, aerodrom takođe ima niz manjih vrtova i bioskop koji radi 24 sata.
San Francisco International Airport
Putovanje samo može biti razočaravajuće iskustvo. Tokom putovanja, ponekad postoje trenuci koje želimo podeliti sa drugima, baš tada i tamo. Ti trenuci mogu biti smešni, zastrašujući ili jednostavno čudni, i kada nam neko pruži utešne reči, to može ublažiti dosadu, frustraciju ili stres od letenja. Za posetioce aerodroma u San Francisku koji žele da ublaže svoju anksioznost, tu je pomoć u vidu četvoronožnih prijatelja. Međunarodni aerodrom San Francisko je 2013. godine pokrenuo Wag Brigade, skupinu obučenih životinja koje šetaju terminalima aerodroma i dočekuju putnike.
Iako svaki putnik nije ljubitelj životinja, mnogi putnici svedoče o trenutnoj radosti kada vide stvorenje kako šeće po terminalu. Wag Brigade je imao pauzu tokom pandemije COVID-19, ali se vratio u oktobru 2021. godine, a u maju 2023. godine, Wag Brigade je dočekao svog najnovijeg člana, mačku po imenu Džuk (punog imena Džuk Elington Moris), spašenu sa ulica grada. Putnici takođe mogu smiriti svoje misli (ili dosadu) šetnjom oko SFO muzeja. Smješten u glavnom holu Međunarodnog terminala, muzej nudi fotografije, video radove, rotirajuće izložbe i radove lokalnih studenata.
Incheon International Airport
Aerodrom koji služi južnokorejskom glavnom gradu Seulu zapravo se nalazi u Incheonu, gradu direktno na zapadu obale Žutog mora. Posetioci Incheon aerodroma mogu uživati u raznim pogodnostima, od različitih prodavnica do autentičnih korejskih restorana pre nego što se ukrcaju, ali jedan od vrhunaca aerodroma je slavlje korejske baštine. Tri puta dnevno, stražari u punom oružju defiluju kroz aerodrom, rekreirajući kraljevsku ceremoniju smene straže. Nakon svečane šetnje, posetioci će ih videti kako izvode prikaz borilačkih veština.
Takođe, tokom različitih delova dana, izvođena je tradicionalna korejska muzika poznata kao "gugak" od strane muzičara koji su sedeli na velikoj podlozi. Ovaj tradicionalni muzički žanr je prelepo zavodljiv i obično uključuje instrumente poput žičanih, udaraljkih i drvenih instrumenata. Ovo slavlje korejske kulture prisutno je širom aerodroma, od izložbi tradicionalnih korejskih vrata do Korejske kulturne ulice, koja sadrži replike tradicionalnih korejskih kuća. Takođe, aerodrom izlaže mnogo korejskih i međunarodnih umetničkih dela širom svojih terminala.
Haneda Airport
Dve međunarodne aerodrome služe japanskoj prestonici, Narita i Haneda, i svako ko leti do ovog drugog može pronaći mnogo opcija kako bi učinio svoje vreme na aerodromu Haneda ugodnim. Opservacioni platoovi su uvek zabavni, kako za putnike starije tako i za mlađe, i na aerodromu ih ima tri, svaki u različitom terminalu. Ali opservacioni platoovi nisu jedina opcija za porodice da zadrže mlađe članove zadivljenim. U Terminalu 1, "Juveniland Tokyo" ima izložbe igračaka koje bi mogle uzbuđivati i odrasle, posebno one koji cene nostalgiju.
Kolekcija uključuje antikne igračke, drvene igračke iz Skandinavije, različite privezke za ključeve i druge igračke koje ne zahtevaju ekran da bi se uživalo u njima. Deca takođe mogu dobiti uspomene na aerodromskim info pultovima. Ove uspomene se mogu utisnuti na bilo koji komad papira - samo nemojte ih utisnuti na pasoš. Drugi delovi aerodroma takođe obeležavaju prolaz vremena na različite načine. Haneda Nihonbashi most ima preklopne ekrane i murale koji označavaju različite ere zemlje, dok Sky Road u Terminalu 5 ima veliku kolekciju modela aviona koji predstavljaju avio-kompanije koje sleću na Hanedu.
Vancouver International Airport
Kao kanadski grad koji predstavlja ulaznicu ka Aziji, Vancouver je lep sam po sebi, sa velikim prostranstvima planina, okeana i šuma odmah pred svojim vratima. Odslikavajući prelepi pejzaž Vankuvera, gradski aerodrom ima mnogo toga da ponudi putnicima, pre svega veliki akvarijum koji se nalazi u međunarodnom odlaznom delu. Smješten ispod skulpture Prvih nacija nazvane "Orca Chief and the Kelp Forest," akvarijum nema dovoljno prostora za šarka, ali svakako je dovoljno velik da zadrži posetioce u zaokupljenosti tokom dužih perioda.
Aerodrom ima mnoga druga dela umetnosti Prvih nacija, kao priznanje autohtonim zajednicama koje žive u Britanskoj Kolumbiji. "Duh Haida Gvajija: Jadran Kanu," delo cenjenog umetnika Bila Rejda, jedna je od centralnih tačaka aerodroma i sredstvo kojim umetnik prenosi koncept života viđenog iz perspektive Prvih nacija. Putnici koji istražuju aerodrom takođe mogu naići na žive muzičke nastupe, a mnogi posetioci uživaju u brzom zastanku na posmatračkoj terasi smeštenoj u domaćem terminalu.
Zürich Airport
Opservacioni platformi na aerodromu Cirih privlače čak i putnike koji ne lete, takav je njihov privlačan izgled. Platforma za posmatranje B je odlično mesto za male decu da se prepuste svojoj ljubavi prema avionima, a ulaznica za odrasle košta minimalnih 5 švajcarskih franaka (oko 6 dolara), dok je besplatna za decu mlađu od 10 godina. Opservaciona platforma je tako blizu pisti i vrata da javnost može stvarno videti pilote u njihovim kokpitu. Takođe postoje informativne izložbe na platformi, a deca mogu uživati u igri na malom aerodromskom igralištu.
Na malom odstojanju, Opservaciona platforma E otvorena je samo za putnike sa kartama. Pošto se nalazi na raskrsnici tri piste, posetioci mogu posmatrati višestruke polaske i sletanja svakog sata. Takođe možete imati priliku da vidite ogromni Airbus A380, jer se vrata aviona nalaze blizu platforme. Ako nemate želju da napuštate aerodrom tokom dužeg čekanja, aerodrom Cirih takođe ima svoj park sa velikim prostranstvima zelene površine, stazama za trčanje i vežbalištima.
Izvor: Explore