Tokom jeseni prošle godine, sa početkom 72. sezone, Ansambl KOLO je uveo novinu u način na koji komunicira sa javnošću – mesečni elektronski časopis posvećen radu Ansambla. Tokom prethodnih devet brojeva, tim koji pravi e-časopis, na čelu sa direktorom KOLA Vladimirom Dekićem, pokušao je da prikaže široj javnosti sve aspekte života ove renomirane kulturne institucije. Kroz e-časopis se najavljuju i promovišu aktivnosti Ansambla, on je platforma za članove KOLA gde se redovno, između ostalog  pojavljuju i intervjui sa saradnicima. Tokom vrhunca epidemije korona virusa e-časopis je, kroz upečatljive naslovne strane čiji je autor bio kreativni direktor Miloš Kozlovački, promovisao društvenu distancu, a redovno se među stranicama nalaze oglasi o doniranju plazme.

Svako izdanje časopisa, pre svega, služi promociji aktivnosti Ansambla. Tako su u desetom broju najavljeni snimci dela koncerta povodom 70 godina Ansambla KOLO, kao i ceo vokalno-instrumentalni koncert “KOLO bez struje” koji je održan povodom Dana Kola 2019. godine u Atrijumu Narodnog muzeja u Beogradu. 

Takođe, tokom juna, KOLO će uvesti još jednu novinu u svoju onlajn prezentaciju. Ansambl će preko svojih kanala na društvenim mrežama prezentovati svoj rad kroz tri časa – orkestarski, pevački i igrački, tokom kojih će publika moći da vidi kako se Ansambl priprema za sve koncerte i nastupe. Naravno, ti časovi će biti sprovedeni uz mere držanja distance.

Jubilarno, deseto izdanje e-časopisa KOLO se pojavilo na kanalima Ansambla na društvenim mrežama početkom juna. Sa Vladimirom Dekićem, direktorom Ansambla i glavnim i odgovornim urednikom e-časopisa, razgovarali smo o tome kako je nastao, koliko se promenio u ovih deset brojeva, šta je postigao i koji su planovi za budućnost i sledeću sezonu.

  1. Kako se rodila ideja za e-časopis?

Sve je počelo serijom studijskih fotografija Jelene Janković koju smo osmislili i realizovali za potrebe vizuelnog identiteta naše 72. sezone KOLO72: Ka budućnosti. Inspiraciju smo pronašli u tradicionalnim bojama, bojama tradicije i njihovim značenjem. Pošto smo pregledali celu seriju, primetili smo da fotografije predstavljaju svojevrstan modni editorijal i došao sam na ideju da fotografije i plasiramo u javnost kao naslovne stranice nekog izmišljenog modnog časopisa. To je našem kreativnom timu dalo impuls i vrlo brzo smo došli do predloga koje je uradio naš dizajner Miloš Kozlovački, i kada smo konstatovali da zaista izgleda fantastično i da bi moglo da se nađe na koricama i u prvim redovima štandova štampe, upravo je on i postavio pitanje: A, zašto ne uradimo pravi časopis? Kao i uvek na sastancima našeg kreativnog tima, svi rezultati i jesu rezultat  zajedničkog promišljanja, međusobne inspiracije i konstantnog pomeranja granica. Prvi broj je izašao u septembru i evo nas danas pred jubilarnim desetim brojem.

  1. Ovo je gotovo retro način promovisanja u današnjem vremenu. Kako su ljudi reagovali?

Možda jeste nekome retro, ali je to logičan nastavak koncepcije Ansambla KOLO koje se pridržavamo, a to je: tradicija na nov način. Časopis kao format jeste retro i već tradicionalni način informisanja javnosti, ali njegov e-format kome smo pribegli ne samo da je ekološki osvešćen i društveno odgovoran, već nam pruža mogućnost komunikacije sa našom publikom, a ne samo puko informisanje. Povratni utisci, pohvale i/ili zamerke nam mnogo znače, jer je to savremen pristup predstavljanju i negovanju tradicije. Tradicija na nov, savremen način. Mene nije iznenadila sjajna reakcija šire, a pogotovo stručne javnosti na ideju, ali i realizaciju e-časopisa, jer prisustvujemo rađanju jedne nove platforme i osvajamo prostor medijske i umetničke slobode. Prostor u kome možemo da pronađemo, ali i plasiramo sve što je važno za umetnost kojom se bavimo. 

  1. Šta vidite kao najveći uspeh magazina tokom ovih deset brojeva?

Kontinuitet. U današnje vreme brzih promena i brzog zasićenja sadržajem, to da smo objavili deseti broj smatram najvećim uspehom, pogotovo imajući u vidu planove koje imamo i ideje koje bi tek trebalo da realizujemo. Ovaj časopis predstavlja, za nas u Kolu i nas koji ga stvaramo, ostrvo slobode u kome otkrivamo sopstvene talente i gde konstantno radimo na sebi. To je uspeh svih nas i tako ga i tretiramo, kao naše čedo koje stasava pred našim očima, u koje ulažemo i sa pažnjom ga usmeravamo baš tamo gde želimo da ono ide.

  1. Korona virus je zaustavila manje-više sve u kulturi. Vi ste odlučili da nećete da odete na pauzu, već ste proširili sadržaj magazina.

To je tačno, s jedne strane smo bili „primorani“ jer su se sva događanja u kulturi preselila na internet, a kako je e-časopis od starta tako i osmišljen bilo je prirodno i logično da poraste. Fokus javnosti i jeste bio ka svemu digitalnom, pa smo videli šansu da privučemo još više pažnje, ali i da ne sputavamo ambiciju, već naprotiv.

  1. Šta će se naći u ovom desetom broju?

Ovaj broj je, pored redovnih rubrika Tradicije boja i repertoara (onlajn) događaja, posvećen Bogdanki Bobi Đurić, laureatkinji naše Nagrade za životno delo za ovu godinu. Ta nagrada se ne dodeljuje svake godine. Ove godine, mi smo odlučili da posle nagrada koje smo dodelili Živki Grbić i Radojici Kuzmanoviću povodom obeležavanja 70 godina Ansambla 2018. godine, nju dodelimo našoj Bobi, umetnici Ansambla KOLO, ali i direktorki čiji je životni rad obeležio ovu umetnost u našoj zemlji. Izuzetno mi je drago što je vest o dodeli Nagrade za životno delo Ansambla KOLO Bobi naišla na sjajan prijem i veliko odobravanje.

  1. Koji su planovi za narednu sezonu KOLA i narednu sezonu časopisa?

Svi planovi za narednu sezonu su poremećeni ovom pandemijom, ne samo kod nas u KOLU, već u svim sferama društva. Čini mi se da će izvođačke umetnosti najteže da se vrate ili pronađu neki novi oblik i format prezentacije. Plašim se da će limitirani broj gledalaca umanjiti draž kolektivnog čina gledanja i uživanja, ali i izvođenja. Pored toga, strah od širenja bolesti i ograničavajući faktori utiču i na samo izvođenje i umetnike. Promišljamo, pronalazimo nove formate, istraživaćemo i naporno raditi, a koliko, kako i kada ćemo pred publiku zavisi ponajmanje od nas. 

Što se e-časopisa tiče on će nesmetano rasti i razvijati se. Raduje me svaka nova ideja i predlog našeg kreativnog tima i jedva čekam da se, posle objavljenog svakog broja, vratimo za uređivački sto i krenemo da planiramo novi broj. E-časopis se uspostavio i nema nazad.

Sve brojeve e-časopisa možete da pogledate na sajtu Ansambla Kolo u odeljku „E-časopis“ (http://kolo.rs/e-casopis/).

NAPOMENA: Autorka svih fotografija je Jelena Janković, a dizajner naslovnih strana je Miloš Kozlovački.