„Mrtav je“? Preskup? Obustavlja se proizvodnja? Nagomilavaju se zalihe? Propast u najavi? To su bile tvrdnje analitičara od lansiranja iPhone-a X, sve dok ih nije demantovao aktuelni kvartalni izveštaj. Sada slede i prva izvinjenja. 

Trenutak istine

Bloomberg, Wall Street Journal, Nikkei i drugi poznati analitičari su od početka zagovarali priču o „smrti“ iPhone-a X. U izveštajima o njegovoj prodaji su navodili da je razočaravajuć, preskup i da samo skuplja prašinu na policama prodavnica.

Međutim, u utorak su objavljeni rezultati drugog finansijskog kvartala u koji su uključeni i rezultati prodaje iPhone-a X, pa je došlo vreme za trenutak istine. Ispostavilo se da iPhone X itekako doprinosi rastu prihoda ove kompanije, čime je diskusija okončana. Hteli to da priznaju ili ne, radi se o uspešnom smartfonu, a potvrda te tvrdnje stoji u kvartalnom izveštaju.

Šta to znači? Iz ugla korisnika – apsolutno ništa. Kad već niste Tim Cook koji ni sam ne zna koliko ima Apple-ovih akcija, sasvim vam je nevažno da li je i u kojoj meri poslednja generacija iPhone-a uspešna na tržištu. Ono što rezultate Q2 čini zanimljivim je to što Apple i dalje ume da pogodi žicu korisnika, zna koji su uređaji traženi i zna na koji način da dopre do kupaca. Upravo to su karakteristike koje jednu tehnološku kompaniju čine uspešnom.

Čak i taj aspekt je zanemarljiv iz ugla korisnika. Nisu nam potrebne cifre da bismo videli kakve su mogućnosti ove kompanije da upravlja čitavim tržištem, da pokreće trendove i uvodi nove tehnologije i funkcije u svoje proizvode. Kada znamo da ima više prostora za istraživanje i razvoj, jasno nam je da će vremenom dolaziti sve napredniji proizvodi.

Zato možemo da zaključimo da je uspeh iPhone-a X kao i bilo kog drugog uređaja nama, iz korisničkog ugla, apsolutno nevažan. Više nam golica maštu činjenica da su uspešni analitičari napravili ogromnu grešku u projekcijama uspešnosti ovog telefona.

I analitičari greše – i oni su ljudi

Kada uporedimo rad različitih analitičarskih kompanija, ne možemo da ne primetimo da postoje velike razlike kako u kvalitetu informacija koje pružaju, tako i u povezanosti sa ključnim izvorima u industriji koja se prati. Izgleda da su toga postali svesni svi analitičari.

Zaista je važno na kom hijerarhijskom nivou se nalaze anonimni izvori, ponajviše iz razloga što to može da ima veliki uticaj na njihovo znanje, upućenost, kao i na relevantnost informacija koje daju. Najbolji analitičari imaju izvore koji savršeno dobro poznaju složen lanac Apple-ovih dobavljača.

Dakle, ako menadžer magacina u jednoj od kompanija dobavljača u Šenženu uoči prevelike zalihe, to ne mora nužno da se odnosi na čitav lanac dobavljača. Pretpostaviti da ono što važi za jednu kompaniju važi i za čitav lanac je ozbiljna greška koja može povući niz loših posledica.

To ponajviše važi za Wall Street Journal i Nikkei, mada sumnjamo da će oni ikada odustati od svoje politike senzacionalizma. Istu priču o „interesovanju koje je znatno manje od očekivanog“ su objavili i za iPhone 7, ali i za modele 6s i 5c koji su ostvarili vanserijske uspehe. Model 5c je čak ponizio mnoge konkurente i preveo pristojan broj korisnika Android-a na Apple-ovu stranu.

Ipak, ne možemo za sve da okrivljujemo loše izvore i lažne informacije. I Gurmanu se dogodilo da pogreši. Najviše je zakazao na priči o previsokoj ceni zbog koje je, kako je govorio, prodaja iPhone-a X u konstantnom padu. Usudio se čak da napiše i sledeće:

Ovonedeljna zarada Apple Inc.-a će potvrditi ono što je većina investitora napokon prihvatila – da IPhone X nije opravdao svu prašinu koja se podigla oko njega.

Iako smo imali razloga da se plašimo da će njegova visoka cena negativno uticati na potražnju, Apple je uspeo da proda više iPhone-a u ovom kvartalu nego u istom periodu u toku protekle godine. Tokom svake nedelje drugog kvartala prodaja je konstantno rasla. Da li je cena previše visoka? Sigurno da jeste. Da li je zbog toga opalo interesovanje korisnika? Naravno da ne. Ako je neko dobar u tome da pogodi najvišu cenu bez potrebe da smanji obim prodaje onda je to, bez konkurencije, Apple.

I ovoga puta su to uradili bez greške. 

Uspeh kakav ima samo Apple

Zašto ovo polazi za rukom samo Apple-u? Zašto je Apple jedina kompanija koja sme da stavi cenu od 1000 dolara za svoj uređaj? Da li proizvođači Android-a treba da učine isto ne bi li konačno slomili Apple-ov „monopol“? Nekad stvar nije ni u tome. Mnogo faktora je zaslužno za Apple-ov uspeh.

Kada je reč o cenama i Samsung ima uređaje čija se cena kreće oko 1000 dolara. Pre predstavljanja iPhone-a 6 i 6 Plus, neki njihovi top uređaji su bili čak i skuplji od Apple-ovih. Međutim, ispostavilo se da su kupci tada radije birali uređaje srednje i niže kategorije čije cene su se kretale oko 200 dolara. Takođe, prosečna cena iPhone-a je obično iznad 200 dolara pa korisnici ipak biraju njih, a ne malo skuplje top modele drugih proizvođača. Sve ovo dokazuje da cena nipošto nije jedini faktor prema kome kupci biraju svoje uređaje.

Jedan od najvećih razloga zbog kog je Apple toliko uspešan je činjenica da svaki put iznova predstavlja sve bolje i savršenije uređaje. Savršen dizajn iPhone-a 4, Siri, Touch ID, Face ID, Live Photos, Portretni način rada i Animoji se mogu smatrati predvodnicima svih budućih razvoja. Tu spadaju i sitnice poput ekosistema, aplikacija, usluga, zaštite podataka i maksimalno optimizovanog sistema. Mnogi korisnici žele upravo to.

Naravno, ne smemo da zaboravimo ni Apple-ovu savršenu marketing strategiju. Nije bitno da li će sve navedene funkcije biti dostupne i na konkurentnim uređajima, Apple je onaj koji se smatra luksuznim. I to je jedino važno. Proizvodi vrede samo onoliko koliko su kupci spremni da plate za njih. Ko bi platio Xiaomi-jev pametni telefon koliko i Apple-ov? Zato što većina nas vezuje Xiaomi sa konceptom „jeftinih kineskih stvari“.

Zato možemo da zaključimo da su analitičari najviše pogrešili kada su procenjivali psihološke faktore. Potpuno su pogrešili pravac razmišljanja i reagovanja potencijalnih kupaca iPhone-a na njegove povišene cene.

Mea maxima culpa

Na kraju krajeva, svi oni koji su predvideli krah iPhone-a X, grdno su se prevarili. Bloomberg je prvi krenuo sa izvinjenjima, a isto to se očekuje i od mnogih drugih. Evo isečka izjave Leonida Bershidskyja:

Dugo sam bio glavni kritičar Apple-a, ali danas definitivno odustajem. To je savršena kompanija koja u današnje vreme posluje besprekorno i treba da posluži kao primer ostatku Silikonske doline.

Nakon objave Apple-ovih rezultata, mogli bismo opet da kritikujemo ovu kompaniju jer zavisi od isključivo jednog proizvoda – iPhone-a. On je zaslužan za čak 62,2% ukupne prodaje kompanije. Prosek prethodnih deset kvartala je iznosio 62,4%, pa samim tim porast prodaje slušalica, pametnog sata i pretplate na streaming ni na koji način ne može da smanji dominaciju iPhone-a.

Izgleda da je Apple zadovoljan malim snovima i odanosti svojim akcionarima, a ne idejama koje ruše oblake poput ideja pojedinih tehnoloških kompanija, koje na kraju ostanu samo pusti snovi.

Zato, kada god imate priliku da čitate mišljenja pojedinih analitičara, zadržite određenu dozu skeptičnosti, bilo da su ona pozitivna ili negativna. Nije uvek onako kao što izgleda.

Izvor: Apple InsiderBloomberg